Riitta Hyppänen – Kohti merkityksellisempää ja miellekkäämpää työelämää.

Henkilöstöammattilaisen työsarkaa

Eri alojen ammattilaisten arkea seuraavien tosi-tv -ohjelmien määrä on viime vuosina lisääntynyt merkittävästi. Olemme saaneet seurata mm. juristien, lääkärien, hoitajien, poliisien, palomiesten, kokkien ja matkaoppaiden työpäivien kulkua.

Henkilöstöalan ihmisiä ei ole vielä kuvattu missään sarjassa. Vain Dilbert-sarjakuvassa Catbert (suom. Riitta – kääk!) on ilkeä henkilöstöpäällikkö. Ei sellaista kannata seurata, kun on niin ilkeä. Oikeat henkilöstöihmiset eivät ole ilkeitä.

Mitä henkilöstöammattilaiset sitten tekevät ja mitä kaikkea heidän vastuualueelleen kuuluu?

Yksinkertainen kysymys, vastaus ei. Työskennellessäni aikoinaan henkilöstöpäällikkönä jouduin ottamaan muutaman kerran poikani mukaan töihin. Silloin 6-vuotias poikani kysyi kerran istuessaan mietteliäänä työtuolissani: ”Mitä sinä äiti täällä oikein teet?” Apua, miten tehdä hissipuhe ja vielä kielellä, jota 6-vuotias voi ymmärtää? Muutaman hetken mietittyäni, vastasin: ”Huolehdin siitä, että kaikilla työntekijöillä on hyvä tehdä täällä töitä.” Olin itse tyytyväinen vastaukseen – en sortunut puhumaan työsuhdeasioista, lakivelvoitteista, työhyvinvoinnista, palkkauksesta enkä koulutuksista. Hetken hiljaisuuden jälkeen pikku filosofinalku sanoi: ”Voisit välillä antaa niille ruokaakin ja järjestää juhliakin.” Siinäpä se.

Jos haluat tietää, mitä henkilöstöasioiden hoitaminen tosielämässä vaatii ja edellyttää, järjestän aiheesta 3 päivän tehokurssin Helsingissä. Ruoasta ja juhlista puhutaan vähän, mutta sitäkin enemmän siitä, miten HR voi tukea jokaisen organisaation menestymistä huolehtimalla niin perusasioista kuin myös tulevaisuuteen satsaamisesta.