Vuosien varrella olen havainnut muutamia keskeisiä menestystekijöitä työyhteisöjen ja työhyvinvoinnin kehittämisessä. Erityisesti HENRY ry:n Henkilöstöteko –kilpailun arviointiryhmässä olen saanut näköalapaikalta pohtia, miksi toiset organisaatiot onnistuvat muita paremmin.
Kehittämistyössä onnistumisen edellytyksiä
Kehittämistyössä onnistumisen edellytyksiä ovat mielestäni ainakin
– yhteinen päämäärä
– yhteinen tahto kehittää
– tahto ottaa vastuuta
– tahto välittää ja
– tahto onnistua.
Työhyvinvointi on kokonaisuus
On selvää, että itse työllä on suuri merkitys. Mitä työni sisältää, miten sitä saan tehdä? Miten merkitykselliseksi koen työni? Mikä minua innostaa ja motivoi? Miten pystyn hyödyntämään osaamistani? Minkälaisin voimavaroin olen liikkeellä? Mitä muuta elämässäni tapahtuu?
Työhyvinvointi on ennen kaikkea subjektiivinen tunne, kokemus, lopputulos monesta
Siinä on kyse siitä, miltä minusta tuntuu? Miten minua kohdellaan? Arvostetaan? Kunnioitetaan? Onko minulla turvallinen olo ja luottavainen tunne tulevaan? Miten näen itseni? Miten suhtaudun työhyvinvointiin? Odotanko, että Se Hyvinvointi vihdoin saapuisi meidänkin työpaikalle? Vai onko se sittenkin meidän jokaisen vastuulla? Jos on, niin miten osoitamme sen käytännössä?
Työhyvinvoinnin kehittäminen on tasapainoilua
Tarvitaan kokonaisvaltaisia suunnitelmia, tavoitteita ja erilaisia hankkeita, joita on johdettava ja joiden etenemistä on seurattava. Toisaalta pitää olla arjessa kiinni tässä ja nyt: silmät ja korvat auki, läsnä ja valppaana havaitsemaan, ollaanko oikealla tiellä ja valmiina kokeilemaan uutta reittiä.
Työyhteisöjen ja työpaikkojen kehittäminen on ennen kaikkea matka, yhteinen matka
Aitoa työyhteisöjen kehittämistä tehdään suurella sydämellä, pienellä kukkarolla, mutta tosissaan. Yhdessä, yhteisin odotuksin, yhteisin pelisäännöin.
Tällaisin ajatuksin avasin eilisen Henkilöstöteko 2012 –kilpailun seminaarin.
Riitta Hyppänen, Henkilöstöteko-kilpailun arviointiryhmän puheenjohtaja